"Zoek en gij zult vinden'

"Zoek en gij zult vinden'' is een bekende uitdrukking. Dat is ook van toepassing voor onze spirituele zoektocht. Al weet ik ondertussen dat het vinden niet door mijn zoeken komt. Want wat ik zoek is er al,  ik weet namelijk al dat vlak onder mijn 'ik' het fundament van mijn bestaan  me nu al draagt.  Maar ondanks dat ik dit weet, en het zich vlak voor mijn ogen bevindt, kan ik, wil ik,  of durf ik het niet zien. Bovendien als we zoeken zullen we steeds verder van ons doel verwijderd raken. Toch vraagt het onze voortdurende inzet om  telkens opnieuw onder ogen te zien dat ons doen en laten nog steeds beheerst wordt door angst om ons 'ik'. Of dat ons denken nog altijd gestuurd wordt door een verlangen naar een veilige vluchthaven. Dat we voortdurend de neiging hebben om van haven naar haven te varen op zoek naar veiligheid en geborgenheid. Maar daarmee blijven we natuurlijk aan de oppervlakte, we duiken er nooit dieper in. Hoe kunnen we dan ooit ontdekken dat al die havens helemaal niet bestaan, we denken alleen dat ze bestaan door ons verlangen naar veiligheid en geborgenheid. 'Zoek en gij zult vinden'  is dus waar, ondanks dat we het niet zullen vinden door te zoeken. Maar door te blijven zoeken zonder het te vinden, raken we uiteindelijk zo gefrustreerd en uitgeput dat het zoeken stopt. Want zo zit onze geest nu eenmaal in elkaar.  We geven het denken pas op als de frustratie tot op de bodem van onze geest is doorgedrongen. Dan pas kunnen we onze  mooie beelden over het geloof in een beter leven in de toekomst loslaten en landen in het hier-en nu waar alles al aanwezig is.

Geen opmerkingen: