Innerlijke vrijheid


Veel mensen zoeken nieuwe wegen om de kwaliteit van hun leven te verbeteren en nemen zelf verantwoordelijkheid voor hun lichamelijk en geestelijk welzijn. Reichiaans Ademwerk biedt deze mensen de mogelijkheid hun eigen kwaliteiten te ontdekken en verder te ontwikkelen. De belangstelling daarvoor maakt duidelijk dat in een behoefte wordt voorzien. Er komen veel mensen die verdieping in hun leven zoeken en daarin emoties en gevoelens een belangrijke plaats willen geven. Belangrijk daarbij is om steeds helder naar jezelf te kijken. Want sommige emoties of gevoelens, angsten en frustraties kunnen heel diep in jezelf verborgen liggen. Omdat deze gevoelens vaak teruggaan naar nare gebeurtenissen uit je vroegste jeugd. Mogelijk zijn hierdoor diepe krassen op je ziel  ontstaan. Deze onbewuste onaangename gebeurtenissen saboteren nog steeds in grote mate ons huidige leven. Sommige mensen zoeken een pad naar bevrijding waarvan ze hopen dat de ‘donkere kanten’ van zichzelf over geslagen kunnen worden. Maar meestal is dat niet het geval. Innerlijke bevrijding betekent  dat je je openstelt voor jezelf zoals je bent, inclusief je  donkere kanten. Pas dan kun je werkelijk vrij zijn.

Pantsers


Veel van de gedachten over jezelf en het leven zijn terug te voeren op ervaringen uit de vroegste periode van je leven. Naast ondersteunende en stimulerende ervaringen heb je ook bedreigende en pijnlijke ervaringen opgedaan. Pijnlijke ervaringen zoals misbruik, verwaarlozing of mishandeling kunnen traumatisch zijn. Maar ook als je een gelukkige jeugd hebt gehad, zijn er momenten geweest, waarin je je bang, afgewezen, bedreigd of gekwetst hebt gevoeld. Hierdoor heeft zich een pantser,(blokkade) een afweerhouding gevormd die bescherming bood tegen levenssituaties die je angst of pijn bezorgde. Maar wat echter eerst bescherming bood wordt later een belemmering. Want iemand met een pantser identificeert zich met zijn pantser. Daarom zal hij altijd zeggen : ‘ik ben nu eenmaal zo’. Binnen zijn eigen wereldje klopt dat helemaal, omdat hij  er geen idee van heeft hoe het zijn levensenergie afzwakt. Hij voelt niet meer dat hij constant zijn emotionele energie onderdrukt. Daarom kan hij zichzelf niet van zijn pantser bevrijden. Het is overigens niet zo dat een pantser je volledig afsnijdt van je emoties, maar je wisselt ze uit via de gaten en barsten van het pantser. Hierdoor druk je je emoties en gevoelens afgemeten, bedachtzaam en gecontroleerd uit.    

Wilhelm Reich


Wilhelm Reich was een eigenzinnige leerling van Freud. Hij borduurde verder op het gedachtengoed van Freud, maar gaf er een eigen kleur aan. Bij Freud lag het accent op de psychoanalyse. Maar Reich moest niets hebben van dat geanalyseer. Hij zag op de divan niet alleen een hoofd liggen met jeugdherinneringen die geanalyseerd moesten worden. Maar ook een lichaam dat bijna niet ademde, en zich in allerlei bochten wrong als een bepaalde herinnering bovenkwam. Een lichaam dat verkrampte om die herinnering terug te dringen in de diepe spelonken van het onderbewuste. Reich was de eerste die zijn positie achter de divan opgaf en zijn clienten ging aanraken. Hij masseerde zachtjes,  maar drukte ook krachtig in spierblokkades. Hij ontdekte dat de lichaamstaal van iemand  een directe uiting was van zijn emotionele wereld. Reich ontwikkelde als eerste de lichaamsgerichte therapie, een geheel nieuwe behandelingsmethode die voornamelijk gebaseerd is op adem, beweging en emotionele expressie. Hoewel men in die tijd veel respect had voor zijn briljante geest, zijn uitzonderlijke mededogen en moed, maakte hij tegelijkertijd ook veel vijanden. Hij trapte tegen vele schenen omdat het hem aan elke vorm van tact en diplomatie ontbrak.  Hij stond bekend als een ‘moeilijke klant’ wiens wil wet was. Daarom heeft hij zijn nieuwe werkwijze nooit helemaal kunnen integreren. Pas veel later hebben zijn leerlingen kunnen oogsten wat hij had gezaaid.