Als kind zoeken we hét bij
onze ouders. Vanzelfsprekend, want die zijn ervoor. Het is echter geen gunst, omdat
elk kind daar recht op heeft. Of ieder kind hét krijgt is nog een ander
verhaal. Later zoeken we hét vaak bij onze partner. Wanneer je partner niet
geeft wat je nodig hebt, is dat nog
overkomelijk, want je bent gewend hét niet te krijgen. Maar wat nu als je
partner je wel geeft wat je nodig hebt? Kun jij hét dan ontvangen? Het lijkt
natuurlijk aantrekkelijk, maar vaak roept het ook angst op. Want als je hét eenmaal
ontvangen hebt, zal je het dan ook de volgende keer krijgen? Of wijst je
partner je dan misschien wel af. Of stel
dat je partner je verlaat. Hoewel deze gevoelens zelden bewust voorkomen, kunnen
ze wel degelijk op onbewust niveau aanwezig zijn. Ze kunnen je volledig blokkeren
om te ontvangen wat je zo nodig hebt.
Want het bedelende kind in ons heeft slechte ervaringen met zijn ouders. Die
lieten ons er aan proeven, maar gaven
het niet echt. En daar hebben we onze conclusies uitgetrokken. Terecht wat je
ouders betreft, maar onterecht wat je partner betreft. Want je partner is je
vader of moeder niet. Toch bestaat er iemand in je leven die je wel kan
geven wat je nodig hebt. Iemand die niet
wegloopt. En dan komt bij de lezer natuurlijk de volgende vraag op: wie dan?
Want als je zo iemand zou kennen ging je daar meteen op af. Maar blijf rustig zitten, je bent er al. Je
bent het zelf.
Mondje dicht en kiezen op elkaar
Veel mensen vinden het moeilijk om hun onderkaak te ontspannen. Dat
houdt in dat vrijwel iedereen met een zekere verbetenheid rondloopt. Je
kunt dit in positieve zin zien als wilskracht of ambitie. Fysiek gezien
manifesteert dit zich in samengeperste lippen, strakke kaken en
tandenknarsen met de kiezen als we slapen. Sommige mensen hebben zelfs
moeite om hun mond open te doen. Dit verschijnsel is vaak ontstaan in
onze kindertijd toen we alsmaar te
horen kregen 'houd je kiezen op elkaar'. Als je deze boodschap keer op
keer te horen krijgt gaat het op den duur een eigen leven leiden en
wordt dan een permanente spanning in de kaakspieren. Wanneer je echt
niets wilt zeggen kun je dat doen met een ontspannen onderkaak. Maar als
je echter niets mág zeggen moet je je kiezen op elkaar klemmen om de
impuls om iets te zeggen te onderdrukken. Dit geldt natuurlijk niet
alleen voor spreken, maar ook voor alle andere gevoelsuitingen die
ongewenst waren. Op elkaar geklemde kaken gaan meestal gepaard met een
dichtgeknepen keel. Dat is een belemmering voor de ademhaling. Want bij
de inademing geldt, hoe meer we onze mond openen, hoe meer lucht we
kunnen opnemen, hoe vollediger de ademhaling wordt. Met de uitademing
kunnen we dan ontspannen door geluid te maken en dit tegelijkertijd met
de uitgeademde lucht naar buiten te laten stromen. Zo kunnen we met
iedere uitademing beetje bij beetje de spanning die zich in het
kaakgebied heeft vastgezet loslaten. Als we ruimte geven aan onderdrukte
gevoelens maken we steeds meer contact met ons lichaam en komen we
dichter in de buurt van onze kern
Geluk
Het woord geluk wordt op verschillende manieren gebruikt. Bijvoorbeeld
als iets gelukt is, je bent geslaagd voor je rijexamen, of je hebt de
man of vrouw van je dromen aan de haak geslagen. Ben je daar niet in
geslaagd dan heb je pech gehad. Pech blijkt dus het tegenovergestelde
te zijn van geluk hebben. Daarom kan dit soort geluk nooit zonder pech.
Wil je dus geluk hebben, dan moet je ook pech hebben. Bijvoorbeeld,
tijdens mijn vakantie heb ik mijn been gebroken, maar
ik heb geluk gehad want er was een ambulance in de buurt die mij snel
naar het ziekenhuis heeft gebracht. Maar ik kan natuurlijk ook zeggen
dat ik pech heb gehad, omdat daarmee mijn vakantie verpest is. Het is
duidelijk dat geluk dat afhankelijk is van pech niet duurzaam geluk is.
Toch blijven we maar streven naar permanent geluk. Maar bestendig geluk
kunnen we niet verwerven op basis van streven, verlangen of willen. Want
ga maar na bij jezelf. Steeds als je je gelukkig voelde, was je er
niet naar opzoek. Geluk overkomt je altijd als je opzoek bent naar iets
anders. Iedere keer als je je gelukkig voelde, was je jezelf vergeten.
Als je jezelf niet kunt vergeten ben je ongelukkig. Gelukkig zijn
betekent per definitie dat er geen ‘ik’ meer is. Geluk is er dus alleen
wanneer het ‘ik’ niet meer aanwezig is. Telkens als je geluk tracht te
vinden, ontgaat het je. Het overkomt je iedere keer als je in beslag
wordt genomen door het zoeken naar iets anders. Werkelijk geluk kenmerkt
zich door het verdwijnen van verlangens, zorgen, oordelen, voorkeur of
afkeer.
Levensenergie
Levensenergie of levenskracht is niet alleen een energie die door ons
lichaam stroomt en ons inspiratie, kracht en vitaliteit geeft.
Levensenergie vinden we ook bij alle natuurlijk leven, want zonder
energie is er geen beweging en dus geen leven mogelijk, het is onze
levensbron. Als de energie uit die bron vrij kan stromen zijn we
volledig aanwezig en daarmee in contact met onze eigen aard, met onze
unieke eigenheid. Het is geen manier om iets of iemand anders te
worden, het is gewoon het mee stromen met onze eigen energie. We kennen
dan geen angst en onzekerheid en weten precies wat we wel en niet
willen. Het is een scheppingskracht die ons het vermogen geeft om ons
leven te leven in overeenstemming met die we in wezen zijn. Wij denken,
voelen, handelen en maken keuzes in harmonie met onze eigen
oorspronkelijkheid. Vanuit onze eigen aard is er ook een natuurlijke
interesse in de buitenwereld. Want de eigenschap van onze levensenergie
is sociaal en contact-zoekend. We zien dat ook bij planten, de wortels
voeden zich in hun eigen grond, terwijl de bladeren contact zoeken met
de zon. Nog een ander aardig voorbeeld van de beweging van levensenergie
is het volgende: Wanneer je dit artikeltje interessant vindt, dan
beweegt jouw levensenergie daar naar toe. Je neemt de informatie in je
op, verwerkt het, waarna de kennis die eerst buiten je was nu een deel
van jou is geworden. Een emotie bestaat ook uit energie. Het woord
emotie betekent letterlijk beweging. Dus wat mij betreft zijn emoties
niets anders dan energie- in beweging. Wanneer we ons angstig,
verdrietig of blij voelen is dat niet anders dan het waarnemen van
energie-in beweging. Net zoals een rivier stroomt zo beweegt emotionele
energie zich ook als een voortdurende stromende aanwezigheid in ons
leven. Het uiteindelijke resultaat van elke willekeurige energie-in
beweging hangt af van wat wij in feite met die energie doen. Wat voor
innerlijke houding we daar tegenover aannemen. Accepteren we de
energie-in beweging en stromen we er in mee, of stappen we weer in ons
oude patroon van onderdrukken?
Dankbaarheid
In onze welvarende wereld raakt dankbaarheid steeds meer op de
achtergrond. We vinden vaak dat we overal recht op hebben. Het lijkt er
op dat we nergens meer dankbaar voor kunnen zijn. Sommige onder ons
schakelen zelfs juristen in, om op te eisen van waar men denkt recht op
te hebben. Zo wordt ons leven steeds meer bepaald door onze eisen en
wensen en steeds minder door het wonder van dit moment. En dat is
jammer, want hoe vervullend is niet een diep gevoelde dankbaarheid
voor een onverwacht geluksmomentje in je leven? Hoe bevrijdend is het
niet als je iemand ontmoet die echt dankbaar is? Wanneer je open en met
aandacht in het leven staat, komen er dagelijks vele malen dingen
voorbij die je dankbaar kunnen stemmen, waaraan je normaal gesproken
voorbijgaat. Met aandacht leven opent je ogen voor de schijnbaar
vanzelfsprekende dingen, zoals de lucht die je inademt, het bad dat je
neemt, het eten dat op je bord ligt, of een goed gesprek dat je hebt.
Elke nieuwe dag in je leven is een geschenk. Elke ontmoeting met een
ander mens is een dankbetuiging waard. Elke bloeiende bloem is een
wonder. ‘Overvloeien van dankbaarheid’ is wat mij betreft een heel mooi
gezegde. Het geeft aan dat er iets op gang komt, dat er iets gaat
stromen. Vandaar dat dankbare mensen hartelijk en warm zijn, ze stralen
energie uit. Wanneer je helemaal niets meer als je recht ziet en je met
volledig lege handen over kunt geven aan het leven, dan vloei je
vanzelf over van dankbaarheid.
Loslaten
De eerste stap in het proces van loslaten is
om te onderzoeken wat we vasthouden. De tweede stap is het besef hoe dit
vasthouden een stempel drukt op ons leven, en hoe het op subtiele wijze
ons denken en handelen bepaald. Dit vraagt om een voortdurende alertheid om te
zien hoe ons handelen of niet handelen wordt bepaald door ons onvermogen om los
te laten. Om vrij te kunnen handelen is het van belang de last van de in het
verleden aangeleerde regels niet langer vast te houden. Maar de invloed
van onze conditionering zit echter vaak diep en onherkenbaar in ons
leven verborgen. Het zit verborgen in het gedrag van een 'ík', dat
opgebouwd is in de langdurige geschiedenis van onze opvoeding. Onze
gedachtewereld is op één centraal georganiseerde overtuiging gebouwd, op een
'ik'. We hebben die overtuiging op de wereld losgelaten en de wereld
reageerde alsof dit 'ík' echt was .'Dit 'ik' vormt nu de grootste belemmering
in het proces van loslaten. Maar waarom is dat 'ik' er eigenlijk als het
uiteindelijk alleen maar in de weg staat? Het 'ík' staat niet alleen in
de weg, want voor de fysieke overleving van onze persoonlijkheid is een goed
ontwikkelt ego van groot belang. Het geeft je houvast, grond onder je
voeten. Je hebt in ieder geval het gevoel dat je bestaat. En dat is nodig om
een sterk en volwassen ego te ontwikkelen, dat is opgewassen tegen de eisen van
de buitenwereld. Daarom is het ook zo moeilijk om die 'ik' los te laten. We
kunnen het moeilijk loslaten omdat we er grote waarde aanhechten. En dat is ook
logisch. We zullen daar niet graag afstand van doen, omdat dat zijn eigen
ondergang zou betekenen. Maar willen we dieper doordringen in de kern van ons
wezen, dan zullen we echter alles waar we zo zeer aan hechten durven los
te laten. Kijk of je kunt ontdekken wat jou gevangen houdt en bevrijd je er dan
van door het los te laten. Overigens zul je merken dat het besef van de
aanwezigheid van een bepaalde hechtenis de eerste stap is naar bevrijding
Ik ben
Ik ben- ik ben er- ik voel mezelf- ik neem mezelf waar- ik tref mezelf aan- ik ben er, daaraan is geen twijfel mogelijk. Even later ben ik er nog steeds, en ik heb er niets voor gedaan , dat ik er nog ben. Zonder me in te spannen ben ik er. Ik adem maar dat gaat vanzelf. Ik ben er eenvoudig. Wonderlijk dat ik er zomaar ben. Ik kan zelfs niet aan mezelf ontsnappen. Ik kan niet uit mijn huid kruipen. Zelfs als dat zou kunnen en ik vlucht, ben ik er nog steeds. Ik kan er met mijn wil niets tegen doen. Ik kan er zelfs tégen mijn wil zijn. Ook als ik er niet wil zijn , ben ik er toch. Of ik nu wil of niet, ik ben er. Ik ontsta voortdurend uit een wil die mij wil. Blijkbaar ben ik gewild. Een onzichtbare macht schenkt me ononderbroken het bestaan. Ze draagt me zelfs Kennelijk wil deze macht dat ik er ben. Ze schenkt mij eenvoudig aan mezelf. Ik ben een geschenk. Wat is dit voor macht die er steeds maar voor zorgt dat ik er ben? Wat is dat voor macht die mij uit zich laat voortkomen? Dat kan niets anders betekenen dat die mysterieuze macht mij erkent, wilt en liefheeft. Dat is toch fantastisch! Ik hoef niets te doen alleen maar te wachten terwijl ik voortdurend ontsta. Kennelijk kom ik voort uit een macht die me erkent en liefheeft. Ik ben een wonderlijk mysterie op het spoor gekomen. Centraal in mijn leven bestaat een welwillende macht die mij onuitputtelijk geeft, omdat ze van mij houdt. Zou ze mij horen als ik haar bedank?
Verwondering
Verwondering is iets wat we allemaal wel kennen. Het ontstaat als we iets zien dat wat we niet eerder opgemerkt hebben, wat we niet hadden verwacht. Iets wat tot nu toe verborgen is gebleven. Bij verwondering worden we gewaar van een wereld die tot nu gesloten gesloten voor ons was. Een wereld die tot voor kort een andere wereld was. Dat kan iets nieuws zijn in de eenvoudige dagelijkse dingen, waar we tot nu toe
achteloos aan voorbij zijn gegaan. Het tegenovergestelde van verwonderd zijn, is verwachten. Als we verwachtingen hebben en ons van tevoren instellen op iets, dan zullen we nog zelden verwonderd zijn. Dan kijken we nog steeds door de bril van het verleden. Het verleden heeft ons geleerd hoe dingen er uit zien, waardoor we ze op dit moment niet echt meer zien. Verwondering gaat aan het denken vooraf, het overkomt ons. Het is gewaarzijn zonder de belemmering van de kennis van vroeger. Een waarnemen zonder tussenkomst van kennis of oordelen vooraf. Het is het hier-en nu tegemoet treden, zonder de ballast van wat ons is aangeleerd. Ze opent een deur die ons rechtstreeks in contact kan brengen met het mysterie van het bestaan. Verwondering is het totale kennen van iets. Het doorzien van al wat is wordt in de spirituele wereld ook wel het realiseren van wie je in wezen bent genoemd. Overigens is niets zo in nevelen gehuld als het woord zelfrealisatie. Dat kan ook niet anders, want we betreden daarmee een gebied dat op geen enkele manier op een rationele wijze geduid kan worden.
Eenvoud
Ons leven gaat gepaard met vaste automatische handelingen die we dagelijks uitvoeren, opstaan, eten, werken en weer gaan slapen. Hiermee zijn we zo vertrouwd geraakt dat onze geest er niet meer bij aanwezig is. Daarom worden ze saai, ze worden saai omdat we in al die steeds weer herhalende handelingen niet aanwezig zijn. En door die saaiheid dwalen we gemakkelijk af naar het verleden of de toekomst. Dan gaan we mijmeren over spannender momenten in het verleden of we fantaseren over nieuwe ervaringen in de toekomst die onze verbeelding prikkelen zoals bijvoorbeeld een opwindende nieuwe relatie, een verre avontuurlijke reis of een interessante goed betaalde nieuwe baan. Zo gaan we rusteloos door het leven, steeds weer op zoek naar nieuwe indrukken. Maar hierdoor gaan we steeds meer bij onszelf vandaan. Zonder het zelf te beseffen vluchten we voortdurend weg in een complexe wereld, om vervolgens te ontdekken dat we daarin alleen maar van onszelf vervreemden. Maar wie we in wezen zijn hangt niet af van de reizen die we ondernemen of de functie die we bekleden. Wie en wat we in wezen zijn wordt vooral zichtbaar in onze omgang met de gewone dingen van elke dag, door steeds meer aanwezig te zijn in de kleine eenvoudige dingen die we doen. Ons leven zal geen andere wending krijgen door steeds weer spannende en opwindende dingen te doen. Ultieme bevrijding is niet afhankelijk van de grote plannen die wij hebben over ons leven Bevrijding zal uiteindelijk pas ontstaan door onze aanwezigheid van moment tot moment. In de eenvoudige dingen die het leven ons aanreikt, kunnen we de weg vinden naar wie we werkelijk zijn.
Oordelen
Een oordeel is een goed-of afkeurende uitspraak die als juist beoordeelt wordt. Het is een bijzondere nare eigenschap om iedereen waarmee we in contact komen, onmiddellijk te beoordelen en vaak meteen te veroordelen. Dit is natuurlijk een veilige strategie, maar het sluit je af van een echte ontmoeting met de ander. Dit oordelen zit zo diep in onze genen dat we het ook op onszelf toepassen. We gaan onszelf ook kritisch beoordelen, in ons verlangen door anderen gewaardeerd en geaccepteerd te worden. Maar je begeeft je daarmee op een gevaarlijk terrein. Omdat je jezelf gaat vergelijken met het quasi-gedrag van anderen. Want vergelijken met het onechte gedrag van anderen leidt uiteindelijk tot zelfvervreemding. En zelfvervreemding betekent onbekend zijn met je eigen wezen als totaliteit, dat denken en voelen van elkaar gescheiden zijn. Diep in je eigen wezen doordringen vereist een onvoorwaardelijke aanvaarding van wie je zelf bent. Als je jezelf niet meer veroordeelt, wordt de noodzaak om anderen te veroordelen ook minder. Helaas kun je je oordelende geest nooit helemaal uitzetten. Dat is ook niet de bedoeling want dan ga je je anders voordoen dan je bent. Maar wees je bewust dat je voortdurend met een oordeel klaar staat en dat je daarmee de plank volledig mis kunt slaan. Wanneer iets achteraf wordt beoordeelt als goed of slecht heeft dat geen enkele betekenis meer, hooguit geeft het de richting aan die het een volgende keer ook zou moeten gaan. Dan heb je er al een etiket opgeplakt, dan heb je de stroom van het leven al ingedamd tot een vaststaand beeld dat je op de werkelijkheid projecteert. Dan heeft het ík' zich ontfermt over de weg die je zou kunnen leiden naar het 'niet ik'
Humor
Wanneer je de betrekkelijkheid van je gedachtewereld kunt inzien, beschik je over een enorme bevrijdende kracht. Want het besef dat alles tijdelijke en vergankelijke is maakt je geest vrij van het krampachtig vastklampen aan starre denkbeelden. Humor kan je helpen los te komen uit een beperkende denkgeest. Een goed vertelde grap kan je zomaar ineens uit je strakke denken halen, dat alles wil begrijpen. Geen platte of kwetsende humor, maar een ontwapende humor, met respect voor de ander. Bijvoorbeeld in geval van quasi-wijsheid van een leerling, kunnen sommige spirituele leraren dit vaak op een confronterende maar zeer geestige manier verwoorden. 'Humor' betekent eigenlijk vocht. Dit vocht kan voor een welkome besproeiing zorgen van een dorre en droge denkwereld. Als je gevoel voor humor hebt beschik je vaak over het vermogen om de meest onaantastbare normen en waarden los te laten. Dit kan leiden tot het inzicht dat je geen onderscheid kunt maken tussen tussen goed en slecht, tussen waardevol en waardeloos, tussen aangenaam en onaangenaam, enzovoort. Dat alles er mag zijn, omdat alles even goddelijk is. Lach om datgene waar je star aan vasthoudt. Ontdek je gevoeligheid voor grappen die je ongepast vindt. Achterhaal welke heilige huisjes je nog overeind tracht te houden in je zoektocht naar veiligheid en geborgenheid. Al je zogenaamde bijzondere denkbeelden hebben niets te maken met diegene die je bent. Daar is niets serieus aan, daar mag je best grappen over maken of 'de gek mee steken' Wie je bent komt net eender tot uitdrukking in een diepe meditatie als in een toiletbezoek.
"Zoek en gij zult vinden'
"Zoek en gij zult vinden'' is een bekende uitdrukking. Dat is ook van toepassing voor onze spirituele zoektocht. Al weet ik ondertussen dat het vinden niet door mijn zoeken komt. Want wat ik zoek is er al, ik weet namelijk al dat vlak onder mijn 'ik' het fundament van mijn bestaan me nu al draagt. Maar ondanks dat ik dit weet, en het zich vlak voor mijn ogen bevindt, kan ik, wil ik, of durf ik het niet zien. Bovendien als we zoeken zullen we steeds verder van ons doel verwijderd raken. Toch vraagt het onze voortdurende inzet om telkens opnieuw onder ogen te zien dat ons doen en laten nog steeds beheerst wordt door angst om ons 'ik'. Of dat ons denken nog altijd gestuurd wordt door een verlangen naar een veilige vluchthaven. Dat we voortdurend de neiging hebben om van haven naar haven te varen op zoek naar veiligheid en geborgenheid. Maar daarmee blijven we natuurlijk aan de oppervlakte, we duiken er nooit dieper in. Hoe kunnen we dan ooit ontdekken dat al die havens helemaal niet bestaan, we denken alleen dat ze bestaan door ons verlangen naar veiligheid en geborgenheid. 'Zoek en gij zult vinden' is dus waar, ondanks dat we het niet zullen vinden door te zoeken. Maar door te blijven zoeken zonder het te vinden, raken we uiteindelijk zo gefrustreerd en uitgeput dat het zoeken stopt. Want zo zit onze geest nu eenmaal in elkaar. We geven het denken pas op als de frustratie tot op de bodem van onze geest is doorgedrongen. Dan pas kunnen we onze mooie beelden over het geloof in een beter leven in de toekomst loslaten en landen in het hier-en nu waar alles al aanwezig is.
De geschiedenis van de Lichaamsgerichte therapie
De
voornaamste grondleggers van Lichaamsgerichte therapie zijn Reich,
Lowen, Keleman, Feldenkrais, Pierrakos en Kirsch. Maar eigenlijk kun je
zeggen dat Reich de pionier is geweest op het gebied van
lichaamsgerichte therapie. Sinds hij het lichaam in de psychotherapie
ging betrekken is er veel gebeurd. Van de eerder afstandelijke en koele
psychoanalytische traditie van zijn leermeester Freud heeft zich een
evolutie voltrokken naar meer lichaamsgerichte methodes van waaruit men
een neurose benadert. Reich kwam tot de ontdekking dat een neurose ook
altijd een lichaamsneurose is en een trauma altijd een
lichaamstrauma. 'Oud zeer' wordt daarbij opgeslagen in de vorm van
lichaamspantsers, die de doorstroming van levensenergie in het lichaam
belemmeren. Reich ontwikkelde een karaktertheorie gebaseerd op eerder
werk van Freud waarbij niet alleen de mind maar ook het lichaam werd
betrokken.Hij nam waar dat bepaalde karakstructuren zich ook lichamelijk
uitdrukte zoals in de bouw van iemands lichaam, maar ook in de motoriek
en expressie. Reich vond dat psychotherapie zich niet alleen met de
psyche moest bezighouden maar ook met het lichaam in de vorm van
bepaalde bewegingen, aanrakingen en het gebruik van de ademhaling. Dit
gedachtengoed is later o.a uitgewerkt door Lowen en Keleman. De laatste
jaren is er een groeiende belangstelling voor lichaamsgerichte therapie.
Door de stijgende vraag ontstaan ook steeds nieuwe behandelingen en
methoden. Lichaamsgerichte therapie is niet meer weg te denken in het
rijtje van moderne psychotherapeutische methoden. Misschien zal men in
de toekomst het zelfs uiterst merkwaardig vinden om tijdens
psychotherapie iemand niet aan te raken.
Energie in beweging
Emoties spelen een belangrijke rol in ons leven. Sommige mensen
slagen erin hun emoties volledig te verdringen. Maar bij de meesten lukt
dit nooit helemaal. Ze huilen bijvoorbeeld nooit, maar zijn wel altijd
somber van aard. Anderen geven alleen uiting aan dié gevoelens waarvan
ze denken dat die sociaal aanvaardbaar zijn. Op deze wijze hebben zij
hun emoties flink onder controle.Weer anderen worden ondanks allerlei
inspanningen of medicijnen die ze gebruiken voortdurend overspoeld door
emoties. Wat mij betreft zijn emoties niets anders dan energie- in-
beweging. Zoals een rivier stroomt, zo beweegt emotionele energie zich
ook als een voortdurende stromende aanwezigheid in ons leven. Het is een
energie , een levenskracht die de verbinding vormt tussen lichaam,
denken en voelen. Wat het uiteindelijke resultaat is van
energie-in-beweging, hangt af van wat wij met die energie doen.
Meestromen met deze energie opent in ieder geval de weg naar
lichamelijke, mentale en emotionele gezondheid.
Wedergeboorte
Soms kan Bevrijdend Ademwerk leiden tot een afdalen in de diepe
‘nacht van de ziel’. Hierin zit tevens de essentie en grote
aantrekkingskracht van deze methode verborgen. Door het intensieve
verbonden ademen kun je in contact komen met eigen beperkingen, angsten
en pijnen. Mocht het je lukken om je over te geven aan deze manier van
ademen en er het juiste ritme in te vinden, kun je bij een ‘kleine
dood’ uitkomen. Een kleine dood, die eigenlijk geen dood is , maar een
wedergeboorte. Op zo'n moment ervaar je een aspect van totale vernietiging
en kom je op een punt dat er niets meer is. Blijf je echter doorademen,
dan kom je er aan de andere kant weer uit. Net als de feniks die uit
zijn eigen as herrijst. Dit alles is overigens alleen mogelijk bij een
totale overgave aan de ademhaling. Op dat ogenblik geeft dit een
euforisch gevoel, wat te vergelijken is met een orgasme. Je hebt een
drempel overschreden, de dood ontmoet en van binnen een plekje gevonden
die onaangedaan blijft door leven en dood. Op dit punt ontstaat een
totaal nieuwe ademhaling met een primair diep ritme. Wie zich hier aan
over kan geven, komt in een andere bewustzijnsdimensie. Dit is wat
Bevrijdend Ademwerk zo uniek maakt. Daar waar de techniek eindigt en de
ervaring van het oorspronkelijke ademen begint, ontstaat een
symbolische wedergeboorte.
Energie blokkades
Emoties brengen energie in beweging en deze energie wil zich graag
bevrijden van de spanning die emoties oproepen. Maar als die energie in
beweging verstoort wordt of niet vrijuit kan stromen, vormt zich een
energieblokkade. Als je liefde wilt delen en je kunt dit aan niemand
kwijt kan er een blokkade ontstaan. Wanneer je angstig bent en je bent
niet in staat om er contact mee te maken, kan dit een blokkade
teweegbrengen. Als je boos bent en je ben niet in staat om dit te uiten
kan dit een blokkade veroorzaken. Blokkades staan aan de voet van
allerlei vervelende verschijnselen. Want een energieblokkade kan voor
ingewikkelde complicaties zorgen. Zo kun je je van binnen verdrietig
voelen, maar aan de buitenkant doen alsof je blij bent. Energie in
beweging die zich niet kan bevrijden wordt een energieblokkade, ze komt
vast te zitten. Het is net als een rivier, wanneer een deel van het
water gaat bevriezen. Naarmate het langer vriest, wordt de stroom van
de rivier steeds meer belemmerd. Als al het water bevroren is komt het
stromen van de rivier tenslotte volledig tot stilstand. Bij sommige
mensen zijn energieblokkades stukken ijs geworden die de energie in
beweging ernstig blokkeren. Maar soms is het leven van mensen totaal
bevroren, de energie in beweging is volledig tot stilstand gekomen. Dan
is het eerste vereiste, het ijs weer te doen smelten En om het ijs te
laten smelten dient een effectieve methode te worden toegepast.
Ademwerk is zo'n methode.
Principes
In situaties waarin mensen duidelijk anders over iets denken en
niet willen toegeven., hoor je vaak zeggen; 'dat is míjn principe'.
Maar ook als is het jouw innerlijke overtuiging, een principe is nooit
van jou. Een principe is je altijd door iemand anders gegeven, je hebt
het van anderen geleend. Principes ontstaan niet uit eigen ervaring.
Het is voornamelijk de omgeving waarin je geboren bent
die je die principes hebben gegeven. Er is niets mis mee om te leven
volgens principes, maar je leert er nooit jezelf door kennen. Want jij
verandert er niet door, jij blijft altijd dezelfde. Omdat je je hebt
gewapend tegen alles wat onbekend voor je is. Hierdoor sta je niet meer
open voor iets nieuws. Je hebt muren rondom je heen gebouwd waardoor er
niets meer tot je door kunt dringen. Maar de muren van je principes
worden een gevangenis. Dit geeft je misschien een gevoel van rust en
veiligheid. Maar het blijft de rust en veiligheid van een gevangenis.
Door principieel te zijn blijf je achter de muren van je eigen
gevangenis opgesloten zitten. Principiele mensen zijn dus altijd
gevangenen van zichzelf.
Abonneren op:
Posts (Atom)